Handlowiec, account manager – jakie zarobki i perspektywy?

0
wynagrodzenie handlowca

Account manager to stanowisko pracy w którym dużą wagę przywiązuje się do konkretnych klientów. W ramach swoich obowiązków wykonuje podobne zadania jak handlowiec, ale jego sprawy służbowe są zdecydowanie bardziej skomplikowane i odpowiedzialne. Od jego sukcesów w głównej mierze zależy rozwój firmy. Jakie są zarobki oraz perspektywy rozwoju w takim zawodzie? Podpowiadamy.

Kim jest handlowiec i account manager?

Handlowiec, który działa jako account manager to osoba odpowiedzialna za bezpośredni kontakt z klientem. W ramach swoich obowiązków pozyskuje nowych odbiorców i dostawców oraz działa w taki sposób, aby utrzymać obecne relacje biznesowe. W swoich działaniach skupia się w największym stopniu na poszukiwaniu dużych i ważnych firm, które będą zainteresowane długofalową współpracą. Account managera zatrudniają przedsiębiorstwa, którym zależy na tym, aby związać się umową z ważnym hurtownikiem lub sprzedawcą, który będzie w stanie regularnie kupować nawet połowę lub więcej produkowanych towarów. Zamiast więc poświęcać uwagę małym klientom takie firmy mogą skupić się na tym, aby stworzyć relację z kimś ważnym na określonym rynku.

Zdarza się często, że account manager to osoba odpowiedzialna za zarządzanie grupą handlowców. Szkoli oraz wydaje polecenia dla podległej załogi osób. Taka sytuacja ma często miejsce gdy firma obsługuje dużą liczbę kontraktów oraz nawiązuje nieustannie nowe współprace z klientami. Account manager skupia się wtedy tylko i wyłącznie na obsłudze najważniejszych podmiotów z którymi prowadzi aktywne negocjacje.

Jakie istnieją perspektywy rozwoju dla handlowca i account managera?

Aby móc pracować na stanowisku account managera należy posiadać duże doświadczenie w pracy jako handlowiec lub na podobnym stanowisku. Jest to w większości naturalny sposób awansu dla osób wyjątkowo zaangażowanych w wyniki sprzedażowe. Nieco mniejsze znaczenie ma wykształcenie. W wielu przypadkach pracodawcy nie mają sprecyzowanych wymagań pod tym względem. Może się jednak okazać, że ukończone studnia lub szkolenia, które dotyczą psychologii sprzedaży albo handlu sprawią, że kandydat będzie dużo bardziej atrakcyjny na rynku pracy.

Handlowiec ma szansę na awans zwłaszcza w sytuacji w której osiąga dobre wyniki sprzedażowe. Musi być samodzielny, odporny na stres, dyspozycyjny i gotów do tego, aby realizować zlecone zadania w elastycznych godzinach pracy. Zwykle na początku swojej kariery jest odpowiedzialny za kontakt z klientem w określonym obszarze, na przykład województwa i miasta. Z czasem jego praca może polegać na wyjazdach służbowych do innych miejscowości lub nawet za granicę. W perspektywie czasu może piastować stanowisko dyrektora sprzedaży i zarządzać innymi handlowcami.

Największe szanse na awans mają osoby, które są gotowe na aktywną naukę nowych języków oraz posiadają doskonałe umiejętności obsługi komputera, w tym pakietu Office. W większości przypadków pracodawcy wymagają posiadania prawa jazdy kategorii B. Natomiast istotną kwestią może gotowość do wyjazdów zagranicznych. Zwłaszcza jeśli dotyczą one nawiązywania współpracy z kluczowymi klientami. Warto także zauważyć, że wielu pracodawców pozwala na kreatywność oraz swobodę przy planowaniu działań. Jeśli handlowiec wykorzysta takie możliwości i dzięki temu nawiąże długoterminowe współprace z ważnymi podmiotami to istnieje duża szansa, że zarząd firmy to dostrzeże i zwiększy jego zarobki oraz zaproponuje nowe możliwości awansu.

Na jakie zarobki może liczyć handlowiec, account manager?

Średnie zarobki na stanowisku account managera przekraczają w dużym stopniu pieniądze jakie może zarobić przeciętny handlowiec. Jest to znacznie bardziej odpowiedzialna praca nastawiona na konkretny cel i jego realizację. Niewiele osób wykazuje się istotnymi cechami, aby spełniać wymagania pracodawców, zwłaszcza pod kątem doświadczenia. Również dlatego, że zatrudnienia nie znajdą tutaj osoby zaraz po studiach lub bez odpowiedniej praktyki. Średnie stawki sięgają nawet blisko 9 tysięcy złotych brutto.