Płyny niskokrzepnące to produkty złożone, które muszą sprostać dosyć dużym wymogom stawianym przez silniki spalinowe. Znajdują one zastosowanie w różnych instalacjach, jednak najczęściej korzystamy z nich właśnie w samochodowych chłodnicach. Zwarta konstrukcja silników skuteczna utrudnia mechanizm odprowadzania ciepła. Aby cały proces przebiegł sprawnie, wykorzystany płyn nie może w żadnym razie zaszkodzić częściom metalowym, gumowym czy też tym z tworzyw. Oprócz tego substancja ta musi być stabilna, żeby w czasie eksploatacji nie doszło do wytrącenia się osadów.
Płyn niskokrzepnący do chłodnicy- jakie ma zadanie?
Najważniejszym celem płynu
niskokrzepnącego jest ochrona układu chłodzenia silnika spalinowego przed rozwojem korozji, jak i odprowadzanie ciepła (w przypadku przekroczenia temperatury 100 stopni w układzie).
Dobry płyn niskokrzepnący nie może zamarznąć, nawet w przypadku panowania na zewnątrz skrajnie niskich temperatur. Warto podkreślić, iż wymagana temperatura krystalizacji płynów
niskokrzepnących do układów chłodzenia silników spalinowych to minimum -32 stopnie dla produktów na bazie glikolu propylenowego oraz -35 stopni dla produktów na bazie glikolu etylenowego.
Rodzaje płynów niskokrzepnących
W sprzedaży znajdują się płyny niskokrzepnące, które są wodnym roztworem glikolu etylenowego oraz roztworem glikolu propylenowego. Te pierwsze to produkty niezamarzające o wszechstronnym zastosowaniu. Sprawdzą się do używania w układach zamkniętych, jak i otwartych. Można go otrzymać w różnych stężeniach, przez co nadaje się do używania w różnorakich warunkach pogodowych. Produkt będący roztworem glikolu propylenowego jest nietoksyczny i bezpieczny. Używa się go w instalacjach chłodzenia, czy też tych związanych z odnawialnymi źródłami energii. Ponadto, można go wykorzystywać do produkcji przetworów z ryb, mięsa, wyrobów cukierniczych, mrożonek, napojów. Nadaje się do używania w temperaturze do -35 stopni, a więc świetnie ochrania instalacje przed zamarzaniem. W preparacie nie ma obecnych takich szkodliwych substancji, jak:
- aminy,
- azotany,
- związki chromu,
- związku azotyny.
Oba te płyny niskokrzepnące znajdują zastosowanie w instalacjach chłodniczych pojazdów.
Płyny niskokrzepnące – wymagania
Tego rodzaju produkty muszą spełniać ściśle określone wymagania. Preparaty używane w samochodach muszą gwarantować odpowiednią ochronę przeciwkorozyjną. Temperatura krystalizacji powinna natomiast wynieść -35 stopni, a temperatura wrzenia 107,5 stopni. Dobre jakości płyn niskokrzepnący:
- musi zabezpieczać układ chłodzenia silnika przed możliwym zamarznięciem,
- nie może doprowadzać do gromadzenia się szlamów oraz osadów,
- musi przeciwdziałać pękaniu części gumowych czy tych wykonanych z tworzyw sztucznych,
- powinien zapobiegać wytwarzaniu się kamienia kotłowego,
- nie może ulegać niszczeniu w wysokich temperaturach,
- musi zabezpieczać przed korozją i kawitacją elementy metalowe,
- powinien charakteryzować się wysoką rezerwą alkaliczną pozwalającą na neutralizację kwaśnych produktów spalania przedostających się z komory spalania do układu chłodzenia,
- powinien skutecznie odprowadzać nadmiar ciepła z silnika, jak i ochraniać go przez zatarciem.
Każdy kierowca powinien zwracać uwagę na jakość stosowanego płynu niskokrzepnącego. Odpowiedni produkt zadba o nieprzerwaną i bezproblemową pracę instalacji chłodniczej. Warto sięgać po preparaty, które spełnią wszystkie swoje funkcje. Płyny niskokrzepnące zostały stworzone głównie z myślą przeciwdziałania powstawania nadmiaru osadu oraz korozji.