Przedsiębiorcy transportowi w transporcie drogowym na co dzień mają wiele obowiązków do wypełnienia. Jednym z ważniejszych jest legalizacja tachografu, czyli jego kalibracja w ciężarówce pod względem zgodności z wymaganiami rozporządzenia Komisji Europejskiej. Instalowania, kalibrowania oraz serwisowania tachografów mogą podejmować się wyłącznie uprawnieni instalatorzy.
Podstawowe informacje na temat legalizacji tachografu
Niezależnie od tego, czy chodzi o tachograf analogowy, czy o cyfrowy – legalizacja tachografu jest obowiązkowa. Okresowe sprawdzenie tachografu ma za zadanie zbadać sprawność i zweryfikować prawidłowy zapis dokonywany przez urządzenie. Najważniejsze jest to, by tachograf w ogóle był założony w samochodzie ciężarowym.
Każda legalizacja tachografu jest tak samo ważna jak posiadanie aktualnego przeglądu w samochodzie. Przepisy prawa określają, że czas trwania legalizacji tachografu wynosi 2 lata. Właściciel firmy transportowej powinien udać się do warsztatu, gdzie przeprowadzana jest legalizacja. Coraz częściej można też spotkać się z mobilnymi warsztatami oferującymi takie usługi.
Legalizacja tachografu – jak przebiega kalibracja urządzenia?
Podczas każdej legalizacji serwis tachografów umieszcza tabliczkę pomiarową na jakiej znajdują się najważniejsze informacje, na czele z datą ważności legalizacji. Taka tabliczka umieszczana jest w widocznym miejscu bądź też w samym tachografie. Może też znajdować się na wewnętrznej stronie słupka przy drzwiach kierowcy.
Tachografy rejestrują przebytą odległość i prędkość pojazdu, pomiar czasu, punkty położenia, tożsamość i aktywność kierowcy, a także wszystkie usterki i kalibracje.
Dla przykładu legalizację przeprowadzić może m.in Okręgowa Stacja Kontroli Pojazdów, gdzie następuje sprawdzenie poprawnego działania urządzenia, dopasowanie tachografu do pojazdu, aktualizację lub potwierdzenie parametrów numeru rejestracyjnego, numeru VIN i VRN, sprawdzenie kodu rejestrującego państwa, skontrolowanie wielkości opon i ustawienie ogranicznika prędkości.
Ustawiane są też: bieżący czas UTC oraz bieżąca wartość liczników.
Czym grozi brak ważnej legalizacji tachografu?
Legalizacja to konieczność. Jeśli jej nie będzie to odpowie za to nie tylko kierowca, ale też właściciel firmy transportowej. W trakcie kontroli policja może dać mandat kierowcy oraz nałożyć wysoką karę finansową na właściciela firmy. Warto pamiętać wobec tego o tym, że tachograf traci legalizację w przypadku – zmiany numeru rejestracyjnego, naprawy, uszkodzenia bądź zerwania plomb zabezpieczających w tachografie lub na wyjściu impulsatora ze skrzyni biegów. Może to też mieć miejsce w wypadku zmiany obwodu tocznego kół powyżej dopuszczalnych wartości. Niedopuszczalny jest też brak tabliczki znamionowej tachografu.
Kiedy wykonywać legalizację tachografu?
Każda legalizacja tachografu musi odbyć się w ciągu 14 dni od daty rejestracji pojazdu. Dotyczy to zarówno nowego, jak i już używanego samochodu ciężarowego. Każda kolejna kalibracja powinna być wykonywana co 2 lata. Montaż tachografów cyfrowych jest obowiązkowy w samochodach ciężarowych o DMC powyżej 3,5 tony przeznaczonych do przewozu rzeczy zarejestrowanych po raz pierwszy po dniu 1 maja 2006 roku.