Pit bike – co to jest i jak zacząć?

pit bike

W latach dziewięćdziesiątych XX wieku obsługa torów motocyklowych przemieszczała się na małych motorach. Były one tanie, lekkie i idealnie nadawały się dla pracowników technicznych. Z czasem pit bike zyskał popularność zwłaszcza wśród małoletnich miłośników szybkich jednośladów. Tak rozpoczęła nowa era tych mini motocykli.

Czym jest pit bike?

Jednym z pierwszych modeli małych jednośladów, które przeszły do historii, jest Honda Z50. Służyła ona do przemieszczania się osobom obsługującym zawody motocyklowe. W przerwach między konkurencjami zawodnicy dla zabawy jeździli tym jednośladem. Wkrótce dostrzeżono potencjał drzemiący w takich motocyklach i marka Kawasaki stworzyła KL110. Wersja ta była dedykowana na tor motocyklowy, stąd mogła brać udział w wyścigach.

Małe motory – duża prędkość

Siedzenie mini crossa montowane jest na wysokości od 60 do 85 cm. Chociaż wygląda, jakby powstał z myślą o dziecku, to używany jest również przez dorosłych. Największą zaletą takich jednośladów jest czterosuwowy silnik o pojemności od 50 do 300 cm3. Małe motory od 125 cm3 są bardzo zrywne, w związku z tym z powodzeniem można na nich startować w zawodach.

Jeśli chodzi o hamulce, to znajdują się one zarówno na przedniej, jak i na tylnej osi. Dodatkowym plusem jest możliwość regulacji zawieszenia. Dzięki niej można kontrolować przyczepność. W zależności od producenta dostępne są modele z automatyczną i półautomatyczną skrzynią biegów.

Dobry pit bike można kupić za relatywnie niską cenę. Stąd popularność tych pojazdów rośnie z roku na rok. Fani szybkich jednośladów często zrzeszają się w większe grupy i tworzą teamy, uczestnicząc następnie w zawodach:

  • motocross,
  • enduro,
  • wyścigach szosowych,
  • flat track.

Współcześnie coraz częściej na tor motocyklowy wyjeżdżają jednoślady marki MRF. Uznawane są one za najlepsze, profesjonalne crossy.

Pit bike – gdzie i jak jeździć?

Warto wiedzieć, że mini motocykl w zależności od rodzaju opon może przemieszczać się po szosie i wyboistych drogach terenowych. W drugim przypadku wymagana jest spora wiedza i umiejętności techniczne. Konieczne jest panowanie nad maszyną w czasie uślizgów przedniego lub tylnego koła. Dzięki odpowiedniemu balansowaniu ciałem możliwe jest zachowanie równowagi.

W Polsce do treningów przeznaczone są tory motocyklowe asfaltowe. Znajdują się one m.in. w:

  • Bydgoszczy,
  • Koszalinie,
  • Łodzi,
  • Modlinie,
  • Radomiu,
  • Warszawie w Starych Babicach.

Można też kupić mini jednoślad w wersji supermoto z oponami typu slick. Na takim ogumieniu można ścigać się po torach gokartowych i kartingowych.

Bezpieczeństwo jazdy

Każdy, nawet początkujący kierowca takich motorów powinien zadbać o swoje bezpieczeństwo w razie wywrotki. Do tego celu służy kombinezon ze skóry lub strój enduro. Oczywiście bezwzględnie należy zakładać kask chroniący głowę przed urazami.

Wielu sportowców zaczynało właśnie od niedużych jednośladów. Na nich uczyli się tego trudnego i wymagającego doświadczenia współzawodnictwa. Pit bike to doskonały pojazd dla nowicjuszy – kształci, bawi i jest źródłem przyjemności. Mocną stroną tych maszyn jest niska waga i kompaktowa rama.