Praca na stanowisku Big Data engineer — gdzie szukać ofert? Ile zarabia ten specjalista?

computer genius at work

Zapotrzebowanie na inżynierów danych w branży IT stale rośnie. Nic dziwnego, osoby takie są odpowiedzialne za analizę i tworzenie baz, a także budowę dużych infrastruktur IT dla różnego rodzaju przedsiębiorstw. Muszą wykazywać się umiejętnościami programistycznymi i analitycznymi, a dodatkowo mieć predyspozycje biznesowe. Gdzie szukać ofert pracy na stanowisku Big Data engineer i ile zarabia ten specjalista? Podpowiadamy. 

Kim jest Big Data engineer?

Big Data engineer to osoba, która posiada umiejętności przydatne zarówno w pracy programisty jak i analityka danych. Jej zadaniem jest analiza i tworzenie baz danych. Pomaga realizować przedsiębiorstwom projekty z zakresu big data, czy data science. Powinna zbierać, przenosić, przechowywać i przygotowywać do dalszej obróbki dane, a dodatkowo poddawać je wstępnej analizie. Można więc powiedzieć, że praca big data engineera jest zbliżona do pracy analityka. Jednakże osoby zatrudnione na tym stanowisku muszą świetnie radzić sobie z technologią i znać przynajmniej kilka języków programowania. 

Ile zarabia Big Data engineer?

Zarobki engineer big data różnią się w zależności od miejsca pracy, posiadanych kompetencji i doświadczenia, a także rodzaju umowy. Juniorzy zatrudnieni na podstawie umowy o pracę, mogą liczyć na pensję w granicach 6 000-9 500 zł brutto. Z kolei na B2B od 8 000 do 12 000 zł +VAT. Mid Big Data w zależności od umowy może liczyć na wynagrodzenie od 14 000 do 23000 zł, a senior na 16 000 do blisko 30 000 zł. Osoby współpracujące ze swoją firmą na podstawie kontraktu B2B zazwyczaj mogą liczyć na lepsze wynagrodzenie. Wśród najczęstszych benefitów na tym stanowisku wymienia się też prywatną opiekę zdrowotną i możliwość pracy zdalnej. 

Jakie kompetencje musi mieć Big Data engineer?

Big Data engineer powinien z łatwością gromadzić duże ilości nieuporządkowanych danych i przekształcać je w bardziej czytelny i przejrzysty format. Dodatkowo poddając je analizie, musi umieć zaproponować na ich podstawie nowe rozwiązania usprawniające pracę poszczególnych procesów. Osoba zatrudniona na tym stanowisku powinna znać różne języki programowania w tym SAS, R i Python, Java, czy Docker. Musi również świetnie orientować się w bazach danych takich jak PostgreSQL, MySQL, a także znać narzędzia Hadoop, czy Mapreduce.  

Big Data Engineer posługuje się w swojej pracy współczesnymi narzędziami informatycznymi w zakresie projektowania i budowy baz danych, a także rozwiązań analitycznych i wdrażania systemów informacyjnych. 

Wśród niezbędnych umiejętności na tym stanowisku wymienia się również znajomość statystyki, technik analitycznych i uczenia maszynowego. Niezwykle istotne są również kompetencje miękkie. Ze względu na to, że Big Data Engineer jest odpowiedzialny za kontakt z biznesem i musi dowiedzieć się, jakie potrzebne będą dane, powinien być on osobą komunikatywną, a jednocześnie dokładną. Dodatkowa wymagana jest od niego znajomość języka angielskiego na poziomie przynajmniej B2.  

Jak zostać Big Data engineer?

Osoby, które pragną pracować na stanowisku Big Data engineer, muszą posiadać szereg wymienionych wcześniej kompetencji. Nie jest konieczne ukończenie studiów wyższych, choć w tym zawodzie najczęściej pracują specjaliści, po kierunkach takich jak: matematyka, informatyka, ekonometria, fizyka lub pokrewnych. Wymagane umiejętności można zdobyć również na różnego rodzaju kursach i szkoleniach związanych z tematyką programowania i baz danych SQL. 

Gdzie szukać ofert pracy na stanowisku Big Data engineer?

Wiele firm poszukuje osób do pracy na stanowisku Big Data engineer na portalach branżowych. Z tego powodu warto w pierwszej kolejności zaglądać na strony internetowe z ofertami pracy wyłącznie dla sektora IT, takie jak: No Fluff Jobs. Zwłaszcza specjaliści z dużym doświadczeniem cenią ją za wymagane od pracodawcy informacje dotyczące oferowanego przez nich wynagrodzenia. W poszukiwaniu pracy mogą pomóc nam również nasi znajomi, a także uzupełniony profil w mediach społecznościowych, ponieważ rekruterzy często szukając idealnego kandydata dla swojego klienta, prowadzą tzw. ukrytą rekrutację.