Sprzedaż samochodu firmowego – o czym należy pamiętać?

pexels max hoy 10841111 1

Używane samochody firmowe cieszą się dużą popularnością, głównie ze względu na niską cenę. Nie zawsze są intensywnie eksploatowane i zazwyczaj są zadbane oraz utrzymane w dobrej kondycji estetycznej i technicznej. O czym należy pamiętać, zanim zdecydujemy się sprzedać taki pojazd, który do tej pory był używany wyłącznie na cele przedsiębiorstwa? Podpowiadamy.

Czym charakteryzuje się samochód firmowy?

Samochód firmowy jest przez większość przedsiębiorców traktowany wyłącznie jako narzędzie pracy. W praktycznie każdej branży niezwykle ważna jest prezencja firmy. Dlatego niemalże każdy właściciel przedsiębiorstwa przywiązuje wagę do tego, aby pojazdy z ich floty był w nienagannym stanie technicznym i wizualnym, ponieważ pośrednio budują one pozytywną świadomość o marce. Zazwyczaj są one nabywane na zasadach leasingu. Co jest korzystne w przypadku, jeśli przedsiębiorca planuje wymieniać pojazd co określoną ilość lat. Wiele firm decyduje się także kupić pojazd na własność, aby następnie, w razie potrzeby, odsprzedać nowemu właścicielowi.

Na jakie kwestie zwrócić uwagę sprzedając samochód firmowy?

Pierwszą kwestią, na którą należy zwrócić uwagę, jest moment sprzedaży. Intensywnie użytkowany pojazd jest zazwyczaj sprzedawany przed upływem pięciu lat od chwili jego zakupu. Dla przyszłego nabywcy jest on jeszcze nowy, pomimo dużego przebiegu, więc możliwe jest uzyskanie bardzo korzystnej wyceny. Znalezienie prywatnego kupca nie powinno być także trudne. Szczególnie jeśli pojazd jest zadbany i był serwisowany zgodnie z wymaganiami producenta. Nieco inaczej jest w przypadku pojazdów specjalistycznych. Samochody ciężarowe na sprzedaż można zaoferować zwłaszcza innym przedsiębiorcom. Warto je także przekazać do specjalistycznych firm zajmujących się handlem pojazdami do zastosowań profesjonalnych.

Kolejną kwestią jest cena sprzedaży. Dla wielu firm dużym priorytetem jest szybkie zbycie starego pojazdu, aby móc zwolnić miejsce na nowy samochód. Wyznaczając konkretną sumę pieniężną, należy jednak praktycznie zawsze uwzględnić bieżącą wycenę. Sprzedaż dużo poniżej wartości rynkowej bez uzasadnionej przyczyny może doprowadzić do tego, że organ podatkowy przypuszczalnie wezwie przedsiębiorcę do precyzyjnego określenia powodu wynikającego z tak niskiej ceny. Wiele firm chętnie odsprzedaje takie pojazdy swoim pracownikom, co przyspiesza i ułatwia ewentualne rozliczenia finansowe.