Filtr DPF – wymiana czy regeneracja?

DPF

Wieloletnie użytkowanie samochodu sprawia, że filtr cząstek stałych (DPF) ulega zapchaniu. Posiadacze diesli stają wówczas przed dylematem: wymienić czy zregenerować filtr DPF? Mamy nadzieję, że artykuł będzie pomocny w podjęciu prawidłowej decyzji.

Co to jest filtr DPF?

Filtr cząstek stałych (tzw. filtr DPF) montowany jest w układzie wydechowym silników diesla. Jego działanie polega na zapobieganiu emisji sadzy oraz popiołu, które powstają w wyniku spalania paliwa i zanieczyszczają środowisko. Obecność filtra DPF prowadzi do eliminacji czarnego dymu, który często można było zaobserwować w przypadku starszych pojazdów z silnikiem diesla. Gdy konieczna stanie się wymiana filtra DPF, warto zastanowić się nad opcją czyszczenia DPF. Badania wykazują, że regeneracja DPF jest niemalże tak samo skuteczna jest wymiana filtra DPF na nowy.

Regeneracja filtra DPF – czy się opłaca?

Regeneracja DPF to koszt wynoszący zazwyczaj kilkaset złotych. Nie warto zatem podejmować decyzji o usunięciu filtra cząstek stałych i narażać się w ten sposób na mandat, który może przewyższyć koszt czyszczenia DPF. Ważne jest, aby czyszczenie DPF zostało przeprowadzone przy użyciu profesjonalnego sprzętu, takiego jak np. gorąco-wodne urządzenie wysokociśnieniowe wykorzystywane do regeneracji DPF w zakładzie mechanicznym Macar Service. Wysoka jakość sprzętu to gwarancja skutecznej regeneracji DPF, która pozwala wówczas przywrócić sprawność filtra nawet do 98%. Wielu mechaników samochodowych jest tak pewnych na jakości swoich usług czyszczenia DPF, iż dają oni swoim klientom kilkuletnie gwarancje na zregenerowany filtr cząstek stałych.

Wymiana filtra DPF – czy się opłaca?

Filtr cząstek stałych to niezwykle drogi element auta. Koszt wymiany filtra DPF na nowy to wydatek rzędu nawet kilkunastu tysięcy złotych. W przypadku starszych samochodów, często sprowadzanych z Europy Zachodniej, wymiana DPF wydaje się więc zupełnie nieopłacalna. Niejednokrotnie może ona nawet przewyższyć wartość takiego samochodu.

Za regeneracją DPF przemawiają więc dwa względy:

  • dużo niższy koszt w porównaniu z kosztem wymiany filtra DPF na nowy,
  • praktycznie ten sam efekt jaki dałaby wymiana DPF na nowy.

Wniosek jest więc prosty – skoro nie ma istotnej różnicy, nie warto przepłacać.

Zanieczyszczony filtr DPF to poważny problem, który zbagatelizowany, może doprowadzić do awarii i unieruchomienia pojazdu w trakcie naszej podróży. Podejście do problemu zapchanego filtra cząstek stałych to indywidualna sprawa każdego właściciela diesla, ale zdrowy rozsądek zdecydowanie podpowiada wybór rozwiązania, jakim jest czyszczenie DPF.